Reiseblogg klasse 10c RSS

Dag 5. Hjemreisen

23.10.2010 17:53

Mange tanker og noe mangel på søvn preget nok denne dagen. En sovende gjeng i bussen hjem. Vi møtte Sverige med sol, haggel og snø. Godt var det å bli hentet hjem av familien da vi ankom Tislegård skole.

Takk for turen til dere alle!!!

Endelig. SNØ!!

Comment Kommenter (82)

Dag 4. Sachsenhausen og Ravensbrűck

23.10.2010 16:35

I dag har vi vært gjennom "ondsskapens dag". Omgivelsen rundt og i Sachsenhausen var like grå, kald og trist som været. Etter en guidet tur i leiren, satt nok mange av oss igjen med mange flere spørsmål enn svar. Hvordan kan mennesket bli så grusomt? Man tror nesten ikke det man ser og hører. Bedre ble det ikke når vi besøkte kvinneleiren Ravenbrück KZ. Mange spørsmål fra eleven til guiden, men fremdeles en helt ubegripelige historie.  Både i Sachsenhausen og i Ravensbrûck holdt klasse 10 c en minnestund og la ned blomster ved det norske minnesmerket. Dette var en sterk opplevelse med tid til ettertanke.

Guiden fortalte oss også at i en brakkevegg i Auschwitz står det rispet inn følgende:

«Den som glemmer historien må leve den om igjen».

Dette er nok det viktigste å ta med seg videre etter å ha vært med på denne toleranseturen.

Comment Kommenter (115)

Dag 3 Onsdag 20.10.2010 Berlin

21.10.2010 08:36

Vi våknet til nok en dag med regn i lufta. Klokken 8.00 var klasse 10 c på plass. Vi fikk skryt av reiseleder, Per for å være presise og ryddige.

Vi var alle spendte på besøket i Stasi- felgselet. I bussturen til fengselet, fikk vi se en filmsnutt om hvordan forhør ble utført av Stasi-politiet. Da vi ankom fengselet, ble vi delt i to grupper. Den ene gruppen ble ledet av en engelsktalende guide, den andre gruppen ble ledet av en dansk guide.

Gjennom omvisningen fikk vi se at leveforholdene i denne leiren var katastrofale( Das U-boot). På et tidspunkt ble over 4200 personer holdt innesperret som dyr. De hygieniske forholdene var likeledes elendige, og matrasjonene var langt fra tilstrekkelige. De innsatte fikk ikke vite noe om deres videre skjebne. Mange ble syke eller døde. Tortur og fysisk mishandling var det hverdagen bestod av. På slutten av 1950-tallet ble et nybygg tatt i bruk. Fysisk vold ble erstattet av psykologiske metoder med det formål å nedbryte fangenes motstandskraft. De ble systematisk nedbrutt og følte seg hjelpeløse ved å ha kommet i hendene på en allmektig autoritet. Fullstendig avskåret fra omverdenen og deres medfanger ble de underkuet ved forhør i måneder av forhørseksperter. Mange ubegripelige handlinger ble utført som det er vanskelig å forstå, men viktig å ta inn over seg.

Etter besøket i fengselet spiste vi lunsj og tok nok en tur til Berlin sentrum. Vi så rester av muren fra et utkikkstårn, og fikk et godt inntrykk av hvordan muren splittet øst fra vest.. Vi kjørte også forbi Check point Charlie. Vi hadde tenkt en tur opp i TV-tårnet ved Alexanderpl., men der var det en alt for lang kø. Non valgt så å shoppe, mens andre utforsket byen på andre måter.Vi spiste middag på Hard Rock cafe og kvelden ble avsluttet med bowling for hele gjengen..... Det var Magnus som gikk av med seieren, mens noen av de voksne egentlig bare gikk og gikk...........

Comment Kommenter (7768)

Dag 2. Tirsdag 19.10.2010 Kiel-Berlin

20.10.2010 00:20

Frokost kl 08.30, så inn i bussen med nesa mot Berlin. Vi stoppet på Gudow, hvor vi fikk lunsj. I bussen fortalte guiden vår, Per at fokuset på denne turen er ikke selve krigen, men mer om systemene bak en krig, og hva likegyldighet kan føre til.

En viktig ting som kom ut av 2. verdenskrig var menneskerettighetene.

Alle mennesker har disse rettighetene.

Hvem vil du være? Kjemp for det du tror har verdi.

På den 30 mil lange turen fra Kiel til Berlin så vi også filmen «Bølgen», for å bli minnet på hva massesuggesjon kan føre til. Denne filmen er fra starten på 70- tallet, men er like aktuell i sitt budskap den dag i dag.

Vi ble også presentert for en dokumentar om etterkrigstiden og murens fall.

Vel framme i Berlin stoppet vi ved Holocaust monumentet. Dette monumentet består av mange murklosser plassert i ulike høyder og ganger, og skal minne oss om at de som satt i konsentrasjonsleirene ikke visste hva som ventet dem bak neste hjørne.

Noen av oss var gikk en tur til Brandenburger Tor. Etter nok en liten sightseeing i bussen, var det tid for litt fritid og handling. Noe trøtt og sultne ankom vi hotellet 20.15 og gjorde oss klare til middag kl. 21.00.

Comment Kommenter (8009)

Dag 1. Mandag 18.10.2010 Oslo-Kiel

20.10.2010 00:15

Første etappe av turen til Berlin er unnagjort, ferjeturen Oslo-Kiel.Vi gikk ombord og ble geleidet direkte til lunsjbuffèen. Det kunne nok se ut som om de voksne forsynte seg flere ganger av varmmaten, mens den yngre garden hadde en god gjennomgang av dessertbuffèen. Fornøyde, gode og mette var vi klare for å utforske ferjen. Bading og et intensivt dansekurs i Tango ble resultatet, før en del av oss måtte innta en mer horisontal stilling pga noe ruskete sjø. Aldri hadde vi trodd at vi kunne klare kveldsmaten, men heldigvis ble det roligere og vi fikk nok en gang et deilig måltid og en koselig kveld. Ungdommen svingte seg på diskoteket, før vi sa godnatt.